Forbrugslån: Derfor lader vi os friste

27. juni 2017

Reklamer for forbrugslån udnytter, at vi lader os rive med af det, som føles rart. Læs hvorfor vi falder i lånefælden.

at-blive-fristet.jpg

Der bliver vi fristede - pige kikker lækkersulten på en kage
Foto: Getty Images, Derfor lader vi os friste

Lånereklamer er overalt

Reklamer er sat i verden for at få dig til at bruge penge. Og reklamer leger med din hjerne.

Reklamer for forbrugslån udnytter, at du både har fornuft og følelser. Og de prøver at fange din opmærksomhed og friste dig til at købe en vare.

Reklamer udnytter, at vores beslutninger bliver truffet ud fra enten hjerne eller hjerte.

  1. Fornuftige beslutninger træffer vi, når vi vælger uddannelse, sparer op til en lejlighed, tager på arbejde, selvom det regner, og spiser skyr til morgenmad.
  2. Følelsesladede beslutninger er præget af impulser og lyst. Det kan for eksempel være, når du vælger at blive til en ekstra øl på baren, eller når du køber de nye sneakers, selvom du ikke mangler fodtøj.

Fornuftige beslutninger sikrer vores langsigtede interesser og beskytter os mod for eksempel misbrug, ekstrem overvægt og økonomisk ruin.

Følelsesladede beslutninger derimod sørger for, at vi kan træffe hurtige beslutninger her og nu og ikke skal overveje alt i detaljen. Det er energibesparende for hjernen – og det er praktisk, når du skal købe ind til aftensmad, eller når cyklen er flad, og du skal finde en hurtig løsning for ikke at komme for sent.

Forbrugslån spiller på følelser

Det er dine følelser – eller dine impulser – reklamerne for forbrugslån taler til, når de lokker dig i gældsfælden.

Vores øjne og hjerne søger nemlig svar, der bekræfter vores ønsker. Det udnytter reklamerne.

Reklamer for forbrugslån fremhæver, hvor lidt lånet koster om måneden med store bogstaver, og gemmer den samlede pris med småt. Dermed taler låneudbyderne til vores følelser og impulser. Et lille beløb hver måned lyder ikke voldsomt, og ved at angive beløbene i antallet af måneder i stedet for år, lykkes det vores hjerne at glemme, at små beløb bliver til mange penge på den lange bane.

Reklamerne fremhæver også ofte, at du kan bruge pengene til lige præcis det, du drømmer om. Det er der dele af hjernen, som har lyst til at høre.

Vores hjerne hjælper os til hurtigt at afkode mønstre og styre væk fra faretruende situationer. Hjernes mest basale mål er overlevelse. Hvad det angår, er vores hjerne stadig på niveau med hulemandens.

Hjernen kan derfor – på kort sigt – opleve, at et lån kan være en fantastisk god ide, fordi de lystbetonede centre i hjernen har en fest, når vi giver os selv lov til at træffe varme beslutninger.

Tænk dig om

Én ting er, at nogle lån er dyre. Men hvis du låner penge, så bruger du penge, du ikke har.

Det er derfor altid en god ide at tænke sig om, selvom en reklame for lån fortæller, at der er 0 kroner i renter og gebyrer. Intet er gratis, og også lån skal betales tilbage.

Se hvad du skal være opmærksom på, inden du optager et lån

Relaterede artikler