Kampagnen 'Stop lånehajerne'

27. juni 2017

Forbrugslån fremstår i reklamerne som en hurtig vej til at få råd til det, du går og drømmer om. Men de fristende lånetilbud kan ende med at blive en rigtig dyr fornøjelse, viste kampagnen 'Stop lånehajerne'.

Aggressiv markedsføring

Overalt bliver du fristet til at låne penge til forbrug: I bussen, på sociale medier, i fjernsynet og på nettet.

Lånereklamerne tilbyder dig en genvej til at få råd til lige det, du drømmer om. Hurtigt. Nemt. Uden nogen spørger, hvad du skal bruge pengene til. Og med en lav månedlig betaling.

Men realiteten er, at forbrugslån meget ofte er en dyr fornøjelse. Renter og gebyrer er høje på forbrugslån. En lav månedlig pris er ikke en garanti for et godt tilbud.

Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden har med kampagnen 'Stop lånehajerne' sat fokus på dyre forbrugslån og aggressiv markedsføring i foråret 2017.

Totalprisen står med småt

Lånetilbud lokker med en lav månedlige pris, og gemmer den samlede pris på lånet lidt væk med små bogstaver. Hvis reklamer for forbrugslån tydeligt viste den samlede pris, ville de fremstå som det, de ofte er: Et rigtig dårligt tilbud. 

Vil du være sikker på ikke at overse den samlede tilbagebetalingspris på forbrugslån, når du surfer på nettet, så download Låneluppen til din computer.

Låneluppen er et slags forstørrelsesglas, som automatisk forstørrer totalprisen på lånet, selvom det står gemt lidt af vejen med små bogstaver.

Hent Låneluppen her

Følg os på Facebook

Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden står bag projekt 'Plus på kontoen'. Du kan følge os på Facebook.

Læs mere om projektet her

Vær med: Stop lånehajerne