Frivillig: Sådan engagerer du dig

28. september 2017

Frivillige i Forbrugerrådet Tænks Gældsrådgivning gør en forskel for borgere, der er i en svær gældssituation. Vi søger løbende nye frivillige, som har lyst til at være med.

fri.jpg

Foto: Getty Images, Frivillig: Sådan engagerer du dig
Foto: Getty Images, Frivillig: Sådan engagerer du dig

Hjælp udsatte borgere med gældsproblemer

Forbrug er det nemt at låne penge til. Også lån som man måske ikke har råd til at betale tilbage. Gæld fylder meget for folk, der ikke har økonomien til at betale de månedlige afdrag, hvis de også skal betale husleje og have mad på bordet. For disse mennesker bliver gælden ofte altoverskyggende, ligesom den påvirker dagligdagen direkte.

Hvorfor blive frivillig?

Som frivillig i Forbrugerrådet Tænks Gældsrådgivning gør du sammen med 120 andre engagerede frivillige en konkret forskel for borgere, der står i en svær situation. Du bliver en del af et fagligt og socialt fællesskab i et af vores 7 rådgivningscentre.

Du kommer i arbejdet som frivillig til at møde personer med forskellige baggrunde og livshistorier. Fælles for dem er, at de har brug for hjælp til at skabe overblik og komme videre. Ingen dage i gældsrådgivningen er ens. Du vil som frivillig udvikle dig både fagligt og personligt. Samtidig vil din hjælp gøre en stor forskel for de gældsramte borgere.

Så kan du engagere dig :

  1. Koordinator. Kan du bevare overblikket, og er du god til at tale med mennesker? Som koordinator er du rådgivningscenterets ansigt og stemme udadtil. Du har ansvaret for at modtage borgerne i receptionen, booke nye borgere ind til rådgivning, besvare mails og tage telefonen. Dermed sikrer du, at borgerne føler sig i trygge hænder.
  2. Rådgiver i vores fysiske rådgivning. Har du enten en økonomisk, juridisk eller socialfaglig baggrund og ønsker at bruge din faglighed til at hjælpe andre? Som rådgiver står du sammen med din rådgivningspartner for den konkrete rådgivning af borgerne. Du støtter borgerne i at skabe overblik over deres økonomi, forhandle med deres kreditorer og lære dem om deres rettigheder.
  3. Telefon- og mailrådgiver. Har du enten en økonomisk, juridisk eller socialfaglig baggrund og ønsker i stedet at rådgive over telefon eller mail? Som telefon- og mailrådgiver vil du besvare opkald fra borgere med spørgsmål, for eksempel i forbindelse med skilsmisse, breve fra skat eller kontakt til kreditor. Du skal blandt andet vejlede om rettigheder og gældende regler.

Lyder det som noget for dig at blive frivillig?

Så kan du udfylde ansøgningsskemaet her.

Har du uddybende spørgsmål, er du velkommen til at kontakte:

Projektkonsulent Lui Vestergaard Lundin: lvl@fbr.dk eller projektkonsulent Camilla Mønsted Simonsen: cms@fbr.dk  

 

Relaterede artikler

Om gældsrådgivningen

Om Gældsrådgivningen

Forbrugslån markedsføring

Kampagnen 'Stop lånehajerne'

Passagerpulsen - Taenk.dk

Tilmeld dig til sms-linjen

Gældssanering

Gældssanering: Sådan virker det

RKI: Sådan kommer du ud af registret

Inkasso: Sådan fungerer det

Inkasso: Sådan fungerer det