Inkasso: Sådan fungerer det

30. marts 2017

Betaler du ikke dine regninger, kan de gå til inkasso.

inkasso-web.jpg

Inkasso: Sådan fungerer det
Foto: Getty Images, Inkasso: Sådan fungerer det

Inkasso: Hvad er det?

Skylder du penge, og har du ikke betalt tilbage som aftalt, kan din sag blive sendt til inkasso. Det betyder, at dem, du skylder penge, ikke selv orker at opkræve pengene fra dig.

Inkasso foregår enten hos en advokat eller et inkassobureau. Når din gæld overdrages til inkasso, er det advokaten eller firmaet her, som overtager kontakten med dig som skyldner.

Advokaten eller inkassobureauet vil forsøge at finde en løsning sammen med dig, så gælden kan blive betalt.

Rykker og gebyr kommer altid før inkasso

Inkasso modtager først din regning, når du har modtaget minimum en rykker med varsel om inkasso.

Private kreditorer må sende højest 3 rykkere med et gebyr på 100 kroner pr. rykker.

Inkasso: Hvis du bliver tilmeldt

Inkassoselskabet kontakter dig, hvis de har overtaget inddrivelsen af din gæld.

Gebyr skal du betale til inkassoselskabet for at dække de udgifter, selskabet har ved at have overtaget din sag. Da det er dig som skyldner, der betaler udgifterne til inkasso, er det en god idé hurtigst muligt at tage kontakt til inkassoselskabet. Så kan I indgå en dialog omkring gælden.

Forklar gerne inkassoselskabet, hvorfor du ikke har betalt. Fortæl dem alt, der har relevans i forhold til din økonomiske situation. Det kan være, at de vil bede dig om at sende dokumentation for dine indtægter og udgifter.

Årsopgørelser, budget, lønsedler og lignende kan du vise selskabet. Selvom inkassoselskabet ikke har krav på at se disse dokumenter, vil det ofte kunne hjælpe til, at der kan indgås en aftale, der passer til din økonomiske situation.

Sådan betaler du pengene tilbage

Aftale om afdrag skal du kun indgå, hvis du er sikker på, at du kan overholde aftalen. Det er bedre at betale lidt tilbage løbende end at opdage, at du ikke kan overholde aftalen og derfor giver op halvvejs.

Aftalen kan også omhandle en udsættelse, også kaldet henstand, eller en aftale om et lavere afdrag, hvis du ikke har pengene lige nu.

Målet med aftalen er dog altid at mindske din gæld. Hvis dine afdrag bliver spist af renterne, eller afdragsperioden er uoverskuelig lang, bør du overveje aftalen.

God dialog med inkassoselskabet er vigtig, også efter den første samtale. Det viser, at du har viljen til at finde en løsning på gælden.

Uenig med inkassoselskabet?

Dokumentation for gælden kan du bede om fra inkassoselskabet, hvis du ikke forstår, hvor din gæld stammer fra. Dokumentationen kan for eksempel bestå af gældsbreve, fakturaer og domme. Kan inkasso ikke dokumentere din gæld, er der mulighed for, at din gæld bliver slettet.

Klage kan du indsende, hvis du ikke er enig i de krav som inkassoselskabet mener at have på dig. Du skal klage hurtigst muligt.

Klager du, er der risiko for, at sagen bliver givet videre til domstolen, som så afgør, om du skylder penge. Ofte vil sagen ikke nå hele vejen til domstolen, men du kan blive dømt til at betale sagens omkostninger, hvis den ender ved domstolen.

Ignorer ikke inkasso

Indgår du ikke en aftale med inkassoselskabet, eller hvis de ikke kan komme i kontakt med dig, kan de sende sagen til fogedretten. Når det sker, vil du som oftest også blive registreret som dårlig betaler i RKI.

Inkasso er reguleret af inkassoloven, og inkassoselskabet må ikke genere dig. Loven beskytter dig, der skylder penge og det betyder, at der er nogle klare regler for hvordan og hvornår, de må kontakte dig.

Sådan må inkassoselskabet behandle dig

  1. Inkassoselskabet må gerne besøge dig hjemme for at forsøge at indgå en aftale med dig. Dog skal besøget varsles i rimelig tid, og du er ikke forpligtet til at være hjemme eller tale med dem. Det er dog en god ide at være hjemme og eventuelt afvise deres forslag, da de ellers kan komme uden varsel næste gang.

  2. Trusler fra inkassoselskabet er også forbudt. De må for eksempel ikke true dig med at fortælle din familie eller din arbejdsplads, at du skylder penge, for at få dig til at betale. De må gerne fortælle om deres muligheder for at bruge fogedretten eller RKI.

  3. Breve fra inkassoselskabet må ikke skilte med ord som ”inkasso” eller ”rykker”. Personlige henvendelser fra selskabet skal altid ske med respekt for dit privatliv.

  4. Medarbejdere ved inkassoselskaber skal altid kunne legitimere sig og skal altid optræde høfligt og sagligt. De må ikke udsætte dig for urimeligt pres eller problemer.

Overtræder et selskab god inkassoskik, kan du klage til Forbrugerombudsmanden eller din lokale politikreds.

 

Relaterede artikler

Om gældsrådgivningen

Om Gældsrådgivningen

Book et møde hos Gældsrådgivningen

Book et møde i Gældsrådgivningen

Forældelse af gæld

Forældelse af gæld

Foto: Getty Images, Lån: Sådan gennemskuer du prisen

Lån: Sådan gennemskuer du prisen

Sådan lægger du budget

Sådan lægger du budget