Bedre styr på økonomien? Her er fem ting du kan gøre

16. september 2019

At ændre dårlige vaner er svært, men ikke umuligt. Her får du fem råd, som hjælper dig til at bryde dårlige økonomiske vaner og få bedre styr på økonomien.

vaner_kan_aendres_-_fem_gode_raad_til_en_bedre_okonomi.jpg

Vaner kan ændres - fem gode råd til en bedre økonomi
Foto: Christopher Campbell, unsplash.com

1. Start med små realistiske skridt

Vaner er svære at ændre, så du skal sætte realistiske mål, som du kan lykkes med.   

Hvis du fx gerne vil stoppe med at impulsshoppe, kan det hjælpe dig at starte med et konkret mål i stil med:

  • Jeg må ikke købe noget, som ikke står på min indkøbsliste, når jeg handler
  • Når jeg ser en ting, jeg gerne vil have, skal jeg sove en nat, før jeg må købe det

2. Gør det nemt for dig selv

Det skal være så nemt som muligt at følge dit mål - og så besværligt som muligt at falde tilbage i gamle mønstre.

Hvis du fx gerne vil spare op, så lav en automatisk overførsel til en opsparingskonto. Lav evt. en aftale med banken om, at du kun kan hæve fra opsparingen efter en samtale med dem.

3. Alliér dig med en ven

Det hjælper at have en, som spørger til, hvordan det går og som du kan dele dine sejre og udfordringer med.

Aftal med en ven, at I er økonomi-buddies. Sammen kan I fx kigge på hvilke udgifter, I kan skære ned på. Aftal at mødes regelmæssigt og vær ærlige overfor hinanden om, hvordan det går med at styre økonomien.

I kan inspirere hinanden og hjælpe hinanden med at komme tilbage på sporet, hvis I falder tilbage i gamle mønstre.

4. Lav en strategi for de dårlige dage

Der vil være dage, hvor din motivation er lav, og du har svært ved at holde fast i dit mål.

Når det sker, er det en hjælp, hvis du på forhånd har besluttet, hvad du skal gøre i den situation. Det kunne fx være:

  • Hvis jeg står i en butik med et impulskøb under armen, så skal jeg bede om at få det lagt til side til i morgen
  • Hvis jeg har puttet varer i kurven, som ikke var på indkøbssedlen, så skal jeg fjerne dem, når jeg står i køen 

5. Gentag igen og igen

Vaner tager tid at ændre. I begyndelsen skal du ofte minde dig selv om, at du har besluttet at gøre noget andet, end du plejer.

Det kan hjælpe at sætte en påmindelse i kalenderen eller en gul lap på køleskabet. Det kan også være en god idé at koble din nye handling sammen med noget, som du gør helt automatisk.

Hvis du fx gerne vil holde øje med, hvor mange penge du har på din konto, så tjek din netbank hver aften, når du har spist aftensmad.

Når du har gjort det tilstrækkelig mange gange, så bliver det en naturlig del af din hverdag.

Relaterede artikler

Økonomisk overblik

Økonomisk overblik

Sådan lægger du budget

Sådan lægger du budget

En billig hverdag

En billig hverdag